PENGARUH TAM TERHADAP KEPUTUSAN MAHASISWA RADEN MAS SAID DALAM SISTEM PEMBAYARAN GOPAY PADA LAYANAN GOJEK

Authors

  • Kholifah Yasinta Anwar UIN RADEN MAS SAID SURAKARTA
  • Agus Setiawan Universitas Islam Negeri Raden Mas Said Surakarta
  • Fitriyah Hasna Putri Winargo Universitas Islam Negeri Raden Mas Said Surakarta

DOI:

https://doi.org/10.36272/jes.v12i2.252

Keywords:

Technology Acceptance Model (TAM), keputusan konsumen menggunakan sistem pembayaran gopay.

Abstract

Gojek is present as an e-commerce leader in the transportation system provide convenience to consumers in Indonesia. Gojek continues to grow difficulties faced by consumers when using the application, so that consumers feel comfortable using the application. One of the innovations issued by Gojek is known to consumers as the gopay payment system as a solution when consumers do not carry cash and are lazy to pay for cash transactions. The Technology Acceptance Model (TAM) involves consumer decisions in using the gopay payment system in this study explaining perceived usefulness, perceived convenience, customer satisfaction and client attitudes. The research method used included the use of primary data, primary data. This was achieved by distributing questionnaires to consumers who responded to the gopay payment system in the gojek application at least five times with the gopay payment system in the gojek application to 96 gojek consumers using random sampling techniques during the time this research was conducted. The analysis tool used is Smartpls. The results of the study show that perceived benefits, perceived convenience, consumer attitudes have a significant influence on consumer decisions on the gopay payment system for gojek services in Surakarta

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdallah, Z., & Ramadhani, T. (2022). Pengaruh Penerapan Akuntansi Pemerintahan dan Pengendalian Internal Terhadap Good Governance (Studi Kasus pada Dinas Kesehatan dan Dinas Kependudukan dan Catatan Sipil Kabupaten Kerinci). Journal on Education, 5(1), 784-792.
Achadi, A., & Winarto, H. (2020). Pengaruh Pengetahuan Produk, Persepsi Resiko, dan Persepsi Manfaat terhadap Minat Menggunakan Layanan Go Pay pada Pelanggan Go Jek. Manajemen Bisnis, 17(1), 11–23.
Budiastuti, A. D. P., & Muid, D. (2020). Analisis Faktor-Faktor Pengaruh Minat Penggunaan Sistem Informasi Akuntansi Berbasis E-Commerce Pada Aplikasi Shopee Dengan Menggunakan Technology Acceptance Model (Tam). Diponegoro Journal of Accounting, 9(4), 1–10.
Bustami, E., Budaya, I., Regen, R., & Zasriati, M. (2023). Analysis of Factors Influencing Customer Behavioral Intentions to Use Mobile Banking. International Journal of Artificial Intelligence Research, 6(1.1).
Carolina, C. (2022). Dampak Pandemi Covid 19 terhadap Perubahan Harga Saham dan Volume Transaksi pada PT. Ramayana Lestari Sentosa, TBK. Journal on Education, 5(1), 1524-1531.
Davis, F. D. (1989). Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology. MIS Quarterly: Management Information Systems, 13(3), 319–339. https://doi.org/10.2307/249008
Hanafi, H., Kertahadi, & Susilo, H. (n.d.). PENGARUH PERSEPSI KEMANFAATAN DAN PERSEPSI KEMUDAHAN WEBSITE UB TERHADAP SIKAP PENGGUNA DENGAN PENDEKATAN TAM.
Hilmi, D. (2015). Analisis Pendekatan Technology Acceptance Model ( TAM ) Pada Sistem Informasi. Artikel Ilmiah, Perbanas.
Lestari, A. A. (2022). Pengaruh Daya Tarik Wisata, Aksesibilitas, Dan Kepuasan Wisatawan Terhadap Minat Berkunjung Kembali (Study kasus pada Objek Wisata Budaya Taman Tujuh Desa Hiang Sakti). Jurnal Administrasi Kantor, 10, 153-166.
Liantifa, M., & Siswadhi, F. (2022). Gaya hidup digital pemoderasi persepsi dan sikap terhadap keputusan menggunakan lebih dari 1 (satu) telepon genggam. Fair Value: Jurnal Ilmiah Akuntansi dan Keuangan, 4(8), 3392-3401.
Liliani, P. (2020). Analisis Faktor Yang Memengaruhi Niat Pengguna Pada Gopay Dengan Pendekatan Technology Acceptance Model. Jurnal Bina Manajemen, 9(1), 44–60. https://doi.org/10.52859/jbm.v9i1.114
Novi. (2011). FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI PENGGUNAAN LAYANAN MOBILE BANKING SKRIPSI.
Perdana, M. A. C., Sihombing, T. M., Chrisinta, D., Sahala, J., & Budaya, I. (2023). Pengaruh Dukungan Pemerintah, Infrastruktur, dan Akses Pasar terhadap Pertumbuhan Usaha Kewirausahaan di Wilayah Perkotaan. Sanskara Ekonomi dan Kewirausahaan, 1(03), 149-161.
Priambodo, S., & Prabawani, B. (2015). Pengaruh Persepsi Manfaat, Persepsi Kemudahan Penggunan, Dan Persepsi Risiko Terhadap Minat Menggunakan Layanan Uang Elektronik (Studi Kasus Pada Masyarakat Di Kota Semarang). Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis, 5(2), 127–135.
Rahmatika, U., & Fajar, M. A. (2019). Faktor - Faktor Yang Mempengaruhi Minat Penggunaan Electronic Money: Integrasi Model Tam – Tpb Dengan Perceived Risk. Nominal: Barometer Riset Akuntansi Dan Manajemen, 8(2), 274–284. https://doi.org/10.21831/nominal.v8i2.26557
Rekarti, E., & Hertina, L. (2014). Beberapa Faktor Yang Berpengaruh Terhadap Minat Beli Online Pada Situs Jual Beli Tokobagus.com. Jurnal Ilmu Ekonomi Dan Sosial, 2(3), 311–318.
Rini, H. (2005). ANALISIS FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI MINAT PEMANFAATAN SISTEM INFORMASI DAN PENGGUNAAN SISTEM INFORMASI (Studi.
Sari, A. (2022). COMPETITIVE ADVANTAGE TOURISM BASED ON E-TOURISM TO IMPROVE TOURIST DESTINATIONS. International Journal of Social Science, 2(4), 1831-1838.
Siswadhi, F., & Ahmad, M. (2021). ANALISIS DIMENSI KNOWLEDGE WORKER DALAM MENINGKATKAN KNOWLEDGE MANAGEMENT PEGAWAI PADA SEKRETARIAT DAERAH KABUPATEN KERINCI. Fair Value: Jurnal Ilmiah Akuntansi dan Keuangan, 4(Spesial Issue 2), 752-761.
Syofya, H. (2022). The Influence of Traceability of Kerinci Coffee Agricultural Products on Agricultural Value Added in Jambi Province. IJEBD (International Journal of Entrepreneurship and Business Development), 5(2), 246-252.
Tarantang, J., Awwaliyah, A., Astuti, M., & Munawaroh, M. (2019). Perkembangan Sistem Pembayaran Digital Pada Era Revolusi Industri 4.0 Di Indonesia. Jurnal Al-Qardh, 4(1), 60–75. https://doi.org/10.23971/jaq.v4i1.1442
Utami, S. S. (2017). Fakto-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Penggunaan E-Money (Studi pada Mahasiswa STIE Ahmad Dahlan Jakarta). Balance, XIV(2), 29–41.

Published

08/13/2023

Issue

Section

Articles