PRODUK WISATA, KELOMPOK ACUAN DAN LOKASI TERHADAP KEPUTUSAN BERKUNJUNG DI OBJEK WISATA AIR PANAS SEMURUP KABUPATEN KERINCI

Authors

  • Gampo Haryono Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Sakti Alam Kerinci
  • Fiqri Erlanda Putra Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Sakti Alam Kerinci

DOI:

https://doi.org/10.36272/jes.v12i2.305

Keywords:

Tourism Products, Reference Groups, Location, Visiting Decisions

Abstract

This study aims to identify the influence of tourism products, reference groups and location on the decision to visit the Semurup Hot Spring Tourism Object, Kerinci Regency. This research was conducted to test whether there is the influence between variables, specifically to test the hypothesis in the structural equation. The data analysis technique used in this research is Multiple Linear Regression analysis technique. The results showed that tourism products had a significant influence on visiting decisions, as evidenced by t count > t table (2.182 > 1.987934 ) and with a significant value = 0.032 <0.05. The reference group has a significant influence on the visiting decision as evidenced by t count > t table (2,911 > 1.987934) and a significant value = 0.005 <0.05. Location have a significant influence on visiting decisions as evidenced by t count > t table (2.631 > 1.987934) and a significant value = 0.010 <0.05. Tourism Products, Reference Groups and Location have a significant influence on visiting decisions as evidenced by F count > F table (11.240 > 2.710647) and a significant value = 0.000 <0.05.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdallah, Z., & Ramadhani, T. (2022). Pengaruh Penerapan Akuntansi Pemerintahan dan Pengendalian Internal Terhadap Good Governance (Studi Kasus pada Dinas Kesehatan dan Dinas Kependudukan dan Catatan Sipil Kabupaten Kerinci). Journal on Education, 5(1), 784-792.
Baviga, R. (2023). FAKTOR-FAKTOR YANG DAPAT MEMPENGARUHI PENGELOLAAN KEUANGAN DESA KECAMATAN SIULAK MUKAI KABUPATEN KERINCI. JURNAL CAFETARIA, 4(1), 1-19.
Kana, Tarsisius. (2014). Pengaruh Kelompok Referensi, Keluarga Dan Komunikasi Pemasaran Terhadap Keputusan Mahasiswa Dalam Memilih Perguruan Tinggi Universitas Musamus Merauke. Universitas Musamus Marauke.
Kartika, Pramadika dan Safari. (2016). The Influence Of Marketing Mix To Decision Of Tourist To Visit To Lawangwangi Creative Space-Dago Giri Bandung. Jurnal Sains Terapan Pariwisata, Vol. 1, No. 1, Page 12-24.
Kotler, Philip. Dan Amstrong, Gary. (2014). Prinsip-Prinsip Pemasaran Jilid 1.Edisi 8. Jakarta: Erlangga
Kotler dan Keller. (2013). Manajemen Pemasaran. Edisi 12, Jilid 4. Jakarta : Erlangga.
Lapian, Mandey dan Loindong. (2015). The Influence Of Advetising And Tourist Attraction Tourist Decision Making To Visit Firdaus Beach In North Minahasa. Jurnal EMBA, Vol. 3 No.3, Hal.1079-1088, ISSN 2303-11.
Lebu, Mandey dan Wenas. (2019). Effect Of Location, Perception Of Prices And Tourism Attraction On The Decision To Visit Travelers At Lake Linow. Jurnal EMBA, Vol. 7, No. 4, Hal. 5505-5514, ISSN 2303-1174.
Lestari, A. A., Yuliviona, R., & Liantifa, M. (2023). Pengaruh Lokasi, Fasilitas dan Kepuasan Wisatawan Terhadap Keputusan Berkunjung Kembali. Jurnal Ekobistek, 12(2), 587-592.
Mowen,J.C.(2011). Consumer Behavior, Prentice Hall,Inc.
Muljadi, A. J. (2012). Kepariwisataan Dan Perjalanan. Jakarta. PT. Raja Grafindo Persada
Mulyantari dan Risangaji. (2020). Pengaruh Lokasi Dan Fasilitas Terhadap Keputusan Berkunjung Di Objek Wisata Goa Maria Tritis. Media Wisata, Volume 18, Nomor 1. Sekolah Tinggi Pariwisata AMPTA, Yogyakarta, Indonesia.
Rahayu, S., & Yadewani, D. (2023). Analisis Tipologi Sektor Ekonomi Potensial Kabupaten Kerinci Provinsi Jambi. JEMSI (Jurnal Ekonomi, Manajemen, dan Akuntansi), 9(3), 907-915.
Liantifa, M. (2023). KARAKTERISTIK WIRAUSAHA, MODAL USAHA DAN STRATEGI PEMASARAN TERHADAP PERKEMBANGAN UMKM. Jurnal Cahaya Mandalika ISSN 2721-4796 (online), 4(3), 740-753.
Schiffman & Kanuk. (2011). Manajemen Pemasaran. Jilid 3. Yogyakarta: Penerbit Graha Ilmu.
Safitri, Ramdan dan Sunarya. (2019). Peran Produk Wisata Dan Citra Destinasi Terhadap Keputusan Berkunjung Wisatawan. Jurnal Ilmu Manajemen Volume 8 Nomor 3 – Jurusan Manajemen Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Surabaya.
Sekaran, U. (2017). Metodologi Penelitian untuk Bisnis, Buku I dan II. Jakarta : Salemba Empat.
Siswadhi, F., Afrianti, F., & Yuliviona, R. (2022). Pengaruh Kompensasi dan Motivasi terhadap Kinerja Karyawan dengan Kepuasan Kerja sebagai Variabel Intervening di Hotel Kerinci. Syntax Literate; Jurnal Ilmiah Indonesia, 7(5), 6061-6079.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D, Bandung : Alfabeta.
Sumarwan, Ujang. (2011). Perilaku Konsumen Konsep Dan Implikasi Untuk Strategi Dan Penelitian Pemasaran. Jakarta: Kencana.
Susanti, Aryati dan Damayanti. (2019). Historis, Daya Tarik Wisata Dan Electronic Word Of Mouth (E-WOM) Terhadap Keputusan Berkunjung Di De Tjolomadoe. Jurnal Riset Bisnis dan Manajemen, Volume 12, No. 2, Hal 59-63, E ISSN 2580-9539.
Sutopo,Ilham Surgawi.2016.Analisis Pengaruh Produk Wisata, Persepsi Harga Dan Promosi Terhadap Keputusan Wisatawan Dalam Mengunjungi Objek Wisata (Studi pada Objek Wisata Puri Maerokoco Kota Semarang). Volume 5, Nomor 4, Halaman 1-10. Diponegoro Journal Of Management.
Syofya, H. (2023). The Effect of Environmental Sustainabiity and Value Chain Concept in the Context of Local Economy on Value Added of Coffee Commodities in Kerinci. West Science Business and Management, 1(03), 107-117.
Putri, O. H. (2023). Analisis Ekspor Komoditas Pertanian di Indonesia. JEMSI (Jurnal Ekonomi, Manajemen, dan Akuntansi), 9(3), 937-942.
Tjiptono, F. (2015). Manajemen Jasa (Prinsip, Penerapan dan Penelitian), Edisi Pertama, Yogyakarta, Andi Offset.

Published

08/14/2023

Issue

Section

Articles